31 januari, 2010

HDK arbetsprover

Uppgiften till HDK är packad och klar!

Välj ut en plats som på något sätt berör dig. Vad framkallar platsen för känslor, vad är det som gör platsen speciell? Framställ ett smycke som tar oss med till denna plats och presentera det genom 1-3 fotografier. Formulera dina tankar och motivera smyckets placering på kroppen, skala och materialval.



Skolgården i mellanstadiet – Klumpen i magen

Min barndom, en plats som jag har lämnat men som ändå ligger väldigt nära i både tid, minne och känslor. Där formades jag till den jag är idag.

Brösten ömmade, humöret från helvetet blev en del av vardagen, och ingen i hela världen förstod vad just Jag gick igenom! Dörrar smälldes igen och jag flydde in i mig själv. Blickar från vuxna män blev en del av vardagen, och jag försökte generat dölja de kullar som uppstått på min bröstkorg. Men det var några år senare…

Jag började denna uppgift med att läsa dagböcker från min högstadietid. Men jag kom hela tiden tillbaka till det som var innan, mellanstadiet.

Mitt smycke tar mig tillbaka till skolgården i fyran när alla hormoner började snurra runt, och när lekar inte var allt man tänkte på. Nej, att passa in socialt kom jag snabbt att förstå var nyckeln till överlevnad. Populär, nörd, mobbad, söt, ful, var kategoriseringar som alla visste om och som snabbt bestämde vart i klasshierarkin du hamnade.

Att gå till skolan kändes för mig i flera år som att gå ut i strid. Strid om att vara populär, eller åtminstone inte mobbad och utfryst. Jag led stora nederlag år efter år. Men någonstans fanns en glimma hopp, jag visste att det skulle bli bättre, jag var bara tvungen att bli vuxen!

Storleken och placering på kroppen var för mig självklar med knytespunkten, magen, axlarna och triangeln där i mellan.
Klumpen i magen symboliseras av metallkulan som slår mot magen när du bär smycket. Tyngden och den ångest jag bar på är de tunga blybanden som binder allt samman. Tiden symboliseras av det förstorade bh-spännet. I det ligger även en viss känsla av hopp, ett hopp om att när jag började använda bh kom jag Ett steg närmare att bli vuxen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att du är nöjd. Det ska du vara! Välkommen till oss på MB nästa vecka.

Someone sa...

Tack så mycket Åsa! :)

Ser fram emot att dricka kaffe och smärjla för glatta livet hos er nästa vecka. :)

Lotta sa...

Snyggt och väldigt talande. Jag kunde ana känslan när jag läste din motivering och tittade bilderna. Imponerad! Lycka till! :D
/Lotta R

Someone sa...

Tack Lotta. Det är helt fantastiskt hur objekt kan överföra tankar och känslor. Jag blir lika fascinerad varje gång! :)