14 augusti, 2008

Skolan har börjat!

Skoldag nummer två har kommit och gått väldigt snabbt...Det börja i onsdags med information om brandövningar, inloggningar, rundtur i lokalerna och skriva på papper (det gamla vanliga).

Idag har vi varit i verkstaden hela dagen. Vi börja dagen med att yra runt och försöker få en bra plats *S*. Då jag jämt väljer "fel"plats är det lika bra att bara ta en. Denna förvirring följdes av obligatoriskt tråkiga genomgången av verktygslådan, säkerhets förskrifter etc. Det såg ut att bli ännu en informationsdag.
Men när klockan var 15 fick vi börja på vår första uppgift. Ulf gav oss ett papper med vad som skulle hinnas med under året eller åren, fatta inte riktigt det där. Han sa nämligen att vissa gör dessa uppgifter på 2, och andra på 4 terminer. Men det kommer fler uppgifter utöver dessaz...

1.Borrprov - två släta ringar
-En ring 3 mm bred, 2 mm hög med 24 hål jämt fördelade i mitten av skenan
-En ring 5 mm bred, 1 mm hög med 2x12 hål i bredd

(några små stenar ska i hålen vi borrar)

Denna uppgift var alltså den vi började med, vem sa något om att börja mjukt och försiktigt?) Jag orka inte stressa igång som alla andra tycktes göra så jag tog det lugnt och lullade lite (går jag fortfarande på Leksandstid mån tro?).

Här kommer resten av uppgifterna som presenterades:

2. Stel armring
-Valfri design

Den fick visst vara ledad, men det här är verkligen inte min typ av smycken. Stel armring? Jag tänker på något tråkigt opersonligt och minimalistiskt. Men nej jag ska fan e mig göra en underbar stel armring!

3. Ring "Fantasi"
-7 timmar, valfri design

Tidsuppskattningen ska man visst öva på, skissa och gör en ring du tror tar 7 timmat att göra. Känns lite knepigt att angripa men det ska nog gå det med.

4. Manschettknappar
-Valfri design

Vi ska göra låsmekanismen är tanken, och två lika. Har redan en del ideer på detta, har en ide med läder ;-) Det ni! Kolla förresten in
Åsa lockners nytillskott på hennes blogg underbara manschettknappar!

5. Brosch
-15 timmar, valfri design

Nu blir det lite svårare än med ringen, för nu ska man beräkna en brosch som ska ta ca 2 arbetsdagar att göra. Vi ska göra all mekanik själv såklart! *S*

6. Kullås med rördobbar

Ulf pratade om den ökade populariteten för collier, och att vi då ska kunna göra ett kullås till dessa.

7. Syskonring
- Smidd skena, uppfilade chatonger

Två lika chatonger låter inte så kul. Inget jag direkt trånar efter att göra, snarare kallsvettas inför. *puhhh*

8. Ring
-Smidd, 2 radig aliansring, 12 stenar

Need I say more?

9. Medaljong
-Kontrachaner, fotoram (gärna 2)

Once aganin, need I say more?


Nå vad tycker ni? Detta är vad jag kallar strukturerat! Me like! Jag är jätte exalterad, fan vad kul det ska bli! Jag vill verkligen lära mig att göra ringar med avancerade fattningar vars namn få känner till, och ännu färre kan uttala på korrekt sätt. Vem vill inte kunna det? ;-)


ps. Snälla kan inte någon göra så det blir sommar och varmt igen? Min lgh är svinkall! ds.

Inga kommentarer: